Jaki jest koszt franczyzy?
Franczyza to ścisła współpraca między podmiotami gospodarczymi, które pozostają od siebie niezależne pod względem prawnym oraz finansowym. Jest to współpraca, którą określa umowa franczyzowa zawarta między franczyzodawcą (to firma/marka, która w zamian za określone wynagrodzenie udostępnia licencji i swojego sprawdzonego know how, a często również wsparcia marketingowego) a franczyzobiorcą (który będzie korzystał z logo, strategii i produktów franczyzodawcy). Franczyzobiorca na mocy umowy otrzymuje wszystko, co potrzebne jest do prowadzenia danego biznesu, musi jednak samodzielnie pokrywać koszty z tym związane, takie jak na przykład czynsz za lokal czy pensje dla pracowników.
Franczyza – odzież to świetny sposób na dobrze prosperujący biznes. Marki franczyzodawców są zazwyczaj znane już i cenione, dzięki czemu znacznie łatwiej przyciągają klientów niż całkiem nowe firmy. Klienci sami interesują się sklepem odzieżowym ze znanym logo chcąc sprawdzić lub skorzystać ze sprawdzonej oferty. Korzystanie ze znaku towarowego franczyzodawcy pozwala wystartować z biznesem, który już na starcie przyciąga klientów.
Jednak korzystanie z zasobów znanej marki wymaga odpowiedniego wynagrodzenia. Franczyzodawca często wymaga opłaty wstępnej, która umożliwia przekazanie licencji. Poza opłatą wstępną (która sięgać może do kilkudziesięciu tysięcy) obligatoryjna jest także tak zwana opłata bieżąca, której wysokość może być naliczana w różny sposób, na przykład jako ryczałt lub procent od obrotu netto.
Jeszcze innym kosztem, który ponieść może franczyzobiorca, jest marketing. We franczyzach realizowany jest na dwóch poziomach: centralnym oraz lokalnym. Franczyzodawca odpowiada za marketing centralny – prowadzony według ustalonej i sprawdzonej wcześniej strategii marketingowej. Wynosi on około 1-2% (określany wcześniej w umowie) od obrotu biznesów franczyzobiorców. Jest to budżet przeznaczony na promocję całej sieci. Do tego każdy franczyzobiorca jest odpowiedzialny za marketing lokalny, czyli reklamy w pobliżu swojej lokalizacji, które mogę przyciągać klientów.
Najnowsze komentarze